Sanace koroze na automobilech aneb jak zvládnout opravu doma a prodloužit životnost karoserie
Korozi na autě lze řešit i doma. Ukážeme vám, jak na to krok za krokem a které produkty COLORIT skutečně fungují.
Pro mnoho řidičů je koroze na karoserii auta strašákem. Jakmile se objeví první puchýřek pod lakem nebo rezavá hrana podběhu, přichází otázka: „Musím s tím hned do servisu?“ Odpověď zní: nemusíte. Pokud je zásah včasný a použitý postup správný, zvládnete sanaci koroze i svépomocí doma v garáži nebo na dvoře.
Díky moderním přípravkům, jako jsou Brunox Epoxy, Rustbreaker Primer nebo 1K Filler, které najdete v nabídce COLORIT.CZ, je možné zastavit postupující rez, opravit poškozené místo a obnovit ochrannou vrstvu karoserie tak, aby auto vydrželo další roky bez drahých oprav.
Koroze jako přirozený nepřítel – ale ne neporazitelný
Koroze je přirozený chemický proces, který vzniká působením kyslíku, vody a soli na kovový povrch. V prostředí střední Evropy, kde v zimě solíme silnice a auta jsou často vystavena vlhkosti, jde o velmi častý jev. Zvlášť starší vozy, které nemají dokonalou antikorozní ochranu z výroby, jsou ohrožené.
Důležité je ale vědět, že ne každá rez znamená fatální problém. Pokud se zachytí včas, je možné ji zastavit a místo ošetřit tak, aby dál nerezavělo.
Jak na sanaci koroze krok za krokem
1. Diagnostika problému
Nejprve zhodnoťte rozsah poškození. Povrchová rez (tzv. letmá) se objevuje jako tmavé zabarvení laku nebo odlupující se vrstva. Pokud je místo měkké nebo se při stlačení propadá, může jít o hlubší strukturální poškození, které už svépomocí opravit nejde.
2. Mechanické očištění
Pomocí brusného papíru, drátěného kartáče nebo brusky odstraňte veškerou volnou rez až na čistý kov. Cílem je odstranit i okraje laku, které se mohou později odlupovat.
3. Aplikace konvertoru rzi
Na očištěné místo naneste Brunox Epoxy – vysoce účinný konvertor rzi, který chemicky zastavuje korozi a zároveň vytváří ochrannou epoxidovou vrstvu. Na rozdíl od klasických odrezovačů má Brunox dlouhodobý účinek a je možné ho rovnou přestříkat.
4. Základní nátěr
Po zaschnutí Brunoxu (doporučuje se nechat alespoň 24 hodin) naneste Rustbreaker Primer, rychleschnoucí základový sprej, který zajišťuje výbornou přilnavost dalších vrstev a zároveň slouží jako dodatečná bariéra proti vlhkosti.
5. Doplňková úprava povrchu
Pokud povrch není hladký, lze nerovnosti dorovnat pomocí 1K-Filleru, který vytvoří výplň pro následné lakování. Tím dosáhnete hladkého a esteticky kvalitního výsledku.
6. Finální nátěr
Na připravený podklad lze nanést lak podle barevného odstínu vozidla – doporučujeme spreje Cosmos Lac nebo MACOTA, které mají vysokou kryvost a odolnost. Nakonec můžete použít i čirý lak pro zvýšení lesku a ochrany.
Prevence je základ
Sanace je důležitá, ale ještě důležitější je pravidelná údržba. Při každém mytí auta je dobré zkontrolovat kritická místa: lemy blatníků, spodky dveří, podběhy, víko kufru, pod nálepkami nebo těsněními.
Na spodní části vozu lze použít také antikorozní ochranu ve formě gumoasfaltových nátěrů nebo vosků, které pomáhají ochránit podvozek a dutiny.
Produkty z nabídky COLORIT, jako jsou vosky v aplikačních sprejích, jsou ideální pro domácí použití a mohou výrazně prodloužit životnost vozu.
Koroze není konec světa pokud víte, jak na ni. S trochou trpělivosti, správným postupem a kvalitními produkty, jako jsou Brunox Epoxy, Rustbreaker Primer a 1K Filler, můžete sanaci koroze zvládnout doma a ušetřit tisíce korun za servis. Navíc získáte dobrý pocit z vlastní práce a prodloužíte životnost svého vozu.
Na našem e-shopu najdete vše potřebné a k tomu i přehledné návody, jak jednotlivé přípravky správně použít. Stačí se jen pustit do práce a vaše auto vám to vrátí spolehlivostí i vzhledem.